Sedan 1956 Made in Sweden HÅLLBARHETSREDOVISNING 2023 N j det är ingen bildbyråbild. Den har vi fotat i Henja By, 300 meter från vår produktion i Gislaved. Made in Småland since 1956
Hållbarhetsredovisning 2023 nordiskaplast.se 2 Ägarna har ordet Det här är Nordiska Plast Miljömässig hållbarhet Ekonomisk hållbarhet Social hållbarhet Hållbarhetsdata 04 06 10 12 18 22 Sedan 1956 Made in Sweden
Hållbarhetsredovisning 2023 nordiskaplast.se 4 Sedan 1956 Made in Sweden Tack mamma Birgi a och pappa Rolf Tibra för a ni lärt oss vikten av ärlighet. Karl Tibra Vd Fredrik Tibra Inköpschef Ägarna har ordet Även om vi har arbetat strategiskt med hållbarhet i många år, är det här Nordiska Plasts första hållbarhetsredovisning. Då förväntas det kanske a förordet ska excellera i si ror, investeringar i solpaneler och minskade koldioxidekvivalenter. Lugn, det hi ar du längre fram. Istället tillåter vi oss a vara lite personliga och gammaldags så här år 2024. Mamma och pappa har uppfostrat oss a vara ärliga. E handslag är e handslag och lovat är lovat. Det gäller hemma och det gäller på jobbet. Personal, kunder och leverantörer ska alltid veta vad vi står för. Det är så vi alltid har fungerat, och det är så vi två bröder driver Nordiska Plast sedan vi tog över familjeföretaget. Hi ills har det gå riktigt bra a hålla sig till en gammal och väl beprövad moral. Det gäller även vår hållbarhet; jobbar man utifrån en god magkänsla, då jobbar man med hållbarhet på bästa sä . För oss handlar det om a hi a energi i arbetet, genom a spara energi. A hela tiden förbä ra. Skruva lite här och spara lite där. Självklart är det bra för ekonomin, men framför allt ger det en tillfredsställande känsla av a vi gör det vi kan för framtiden. För hållbarhet handlar lika mycket om a våga ta de stora investeringarna, som möjligheten för dig a förbä ra små saker och detaljer i vardagen. Så fungerar våra medarbetare och så fungerar vi. Nordiska Plast är långt ifrån samma företag som när vi, med några års mellanrum, började. Våra roller i bolaget har växlat, vi har lärt oss mer och tillsammans har vi över 60 års erfarenhet av a tillverka hållbara plastprodukter i Småland. Vi brukar skämtsamt säga a Nordiska Plast hade varit e mer jämställt företag om mamma och pappa hade få en flicka och en pojke i stället för två grabbar. Men vi har även blivit bä re på jämställdhet. Med 66 procent män och 34 procent kvinnor ligger vi något över sni et för antalet kvinnor som arbetar inom industrin. Och bä re ska vi bli. På allt. Lovat är lovat. Hållbarhet med god magkänsla
Hållbarhetsredovisning 2023 nordiskaplast.se 6 Sedan 1956 Made in Sweden Direktiv du kan lita på A arbeta med plast innebär e särskilt ansvar. Vi måste ha koll på material, process, arbetsmiljö och allt annat som kan påverka människor och naturen. För en privatperson blir det snabbt ganska tekniskt. Därför finns det hårt kontrollerade direktiv som gör det lä are a veta vilka företag man kan lita på. Nordiska Plast uppfyller REACH-direktiven och alla EU-direktiv om plast. Vi är anslutna till Näringslivets Producentansvar gällande återvinning av vårt emballage och Normpack som ser till a material som kommer i kontakt med livsmedel är säkra. Vi är även certifierade enligt ISO 9001, ISO 14001 samt ISCC Plus. procent av våra matburkar är fossilfria. procent av vår elförbrukning producerar vi själva. på uppvärmning genom översko senergi. Självförsörjande Återvinner Mer än 30 procent i återvunnet eller förnyelsebart material i våra produkter. spillmaterial och kylva en. 65 Lean genom bland annat SMED (Single Minute Exchange of Die). Korta transporter till kunderna. Kontrollerade råvaror. Våra produktkategorier Nordiska Plast i korthet Målen vi valt Vi har valt de av FN:s 17 globala hållbarhetsmål där vi tror a Nordiska Plast kan påverka mest. HÅLLBARINDUSTRI, INNOVATIONEROCH INFRASTRUKTUR BEKÄMPA KLIMATFÖRÄNDRINGARNA ANSTÄNDIGA ARBETSVILLKOR OCH EKONOMISK TILLVÄXT HÅLLBAR KONSUMTIONOCH PRODUKTION Mål 8 handlar om a alla människor ska ha e arbete med goda arbetsvillkor och främja en inkluderande ekonomisk tillväxt. restprodukter från annan industri. Högt ställda krav säkerställer bland annat 100 procent spårbarhet och trygg tillverkning. Mål 9 handlar om a bygga motståndskra ig infrastruktur, främja en inkluderande industrialisering samt uppmuntra nya innovationer. Mål 12 handlar om a säkerställa strukturer som bidrar till en mer hållbar konsumtion och produktion. Mål 13 handlar om a bekämpa en av vår tids största utmaningar, nämligen klimatförändringarna. Äta & Dricka Laga & Förvara mat Förvaring Hinkar & Tunnor Kundkorgar Källsortering Äta & Dricka ISO 14001 ISO 9001 Vi har delat in vårt sortiment i sju produktkategorier. Alla produkter tillverkas i vår fabrik i Gislaved. Du har säkert ha en produkt från Nordiska Plast i handen. Det kan vara kundkorgen i varuhuset, en matlåda för hemmet, en back för redskap i garaget eller förvaring på företaget. Vi är e familjeföretag i Gislaved som har utvecklat, tillverkat och marknadsfört olika plastprodukter sedan 1956. I dag är vi e ledande företag som erbjuder e av marknadens bredaste sortiment över hela Norden.
Miljömässig hållbarhet Mugg 30 cl: Muggen är designad 1978. Den tål va enfärg, sa , varm choklad, kladdiga fingrar, husvagnssemester, diverse skruv och diskmaskin. Många av våra produkter blir med tiden designklassiker. De tål a ses, synas, användas och ärvas. Miljömässig hållbarhet Hållbarhet kan vi. Nu lär vi oss redovisa den. Det här är vår första hållbarhetsredovisning. Vi har inga krav på oss a göra någon redovisning, men med EU:s nya CSRD-direktiv tyckte vi det var lika bra a börja göra det. Dessutom är det självklart något våra kunder uppska ar och vi lär oss av. Men hållbara har vi alltid försökt a vara. Våra mål kring miljö hi ar du på sidan 22. 8 nordiskaplast.se Sedan 1956 Made in Sweden Hållbarhetsredovisning 2023
Hållbarhetsredovisning 2023 nordiskaplast.se 10 Sedan 1956 Made in Sweden – Alla måste sträva e er för a återvinna så mycket som möjligt, och när det gäller materialen vi använder, polymerer och plastmaterial, är det ännu viktigare. Fördelen är a våra material är enkla a återvinna med bibehållen kvalitet. Men det gäller a använda rä återvunnet på rä plats. Vår utmaning är a många av våra produkter har matkontakt. Än så länge ser vi inte möjligheten a använda återvunnet i våra produkter med matkontakt. Det är där vi har fossilfria material. Ökar frågorna om hållbarhet från era kunder? – Ja det är många fler som har frågor. Det tycker vi är bra då det blir e bevis på a alla år vi arbetat med hållbarhet nu bär frukt. Jag upplever det som a vi ligger i framkant med vårt arbete. Men vi måste bli bä re på till exempel EPD:er. Vi gör rä saker men ligger e er med dokumentation kring vad vi gör. Vårt arbete med EcoVadiscertifiering kommer vara till hjälp här. Vilka är de största missuppfa ningarna om plast? – Många tänker nedskräpning med plastpåsar som flyger omkring. Men är det alltid negativt a plast inte bryts ner och är beständig? Det kan ju vara positivt e ersom plasten kan smältas ner och återvinnas gång på gång på gång. Sedan tror jag inte a alla förstår hur bre området är för olika plaster. Från alla våra produkter till kontaktlinser och hjärtkla ar. Hur ser du på plastens framtid? – Jag tror a plast är e material vi kommer ha väldigt svårt a klara oss utan. Det har så många positiva egenskaper. Men vi är väldigt lyhörda för nya material som exempelvis material tillverkade av tallolja eller återvunnen frityrolja. Och det händer mycket inom kemisk återvinning. Sedan kan våra maskiner och verktyg köra andra material än plast. Kanske utvecklas det nya material om e par år som vi kan använda. Så vi håller hela tiden koll på vad som händer. Vi är tillsammans med andra företag i bygden delägare i flera vindkra verk. Men trots a vi är elintensiva producerar vi idag 30 procent av vår el själva. El som om den sålts på marknaden skulle räcka till nästan 100 villor. Sedan 2020 har vi cirka 4 000 kvm solpaneler på taket som producerar drygt 300 000 kWh/år. Stommen till vår nya tillbyggnad 2023 är g ord för a kunna bära nya solpaneler El från vind och sol Certifiering garanterar a det tillförs lika mycket fossilfri plastråvara till marknaden som används i våra fossilfria produkter. Principen kallas för massbalans. En kundkorg producerad av återvunnet material i Sverige ger 73 % lägre CO2-ekvivalent än en som tillverkats av nyvara i Asien. Vad betyder våra symboler? Jodå, vi vet a det är en djungel av olika plastmaterial och symboler där ute på marknaden. Med våra symboler försöker vi göra det lä are a välja rä produkter både för inköparna hos våra kunder och för deras kunder i butiker och e-handel. Fossil Free material Certifierade enligt ISCC och o a framställda från restprodukter från annan industri. Högt ställda krav säkerställer bland annat 100 procent spårbarhet och trygg tillverkning. Recycled ECO material Finns under flera av våra produktgrupper och tillverkas av återvunnen plast från till exempel hav, hushåll eller industri. Recycled Ocean material Ocean plastic är bre begrepp med lite olika definitioner. I vårt fall betyder det a plasten är återvunnen från gamla fiskeredskap som samlats in från stränder och hav. Kundkorg 27L från vagga till grav Inom e par år är det möjligt a både kunder och slutkonsumenter vill veta koldioxidekvivalenter per artikel från oss. Därför har vi testat a göra en LCA-analys på en av våra kundkorgar. Hela 65 procent av våra matburkar är helt fossilfria I samarbete med Polymercentrum och IVL Svenska Miljöinstitutet g orde vi 2023 en livscykelanalys (LCA) på vår 27-liters kundkorg. Genom a göra en analys av kedjan från råmaterial till tillverkning och leverans till butik får vi en tydligare bild av vilka delar i processen som är mest belastande för miljön. Vi jämförde korgen tillverkad i tre olika material – nyvara från Sverige, återvunnen vara från Sverige och nyvara från Asien. Sy et var a se hur stora skillnaderna var mellan de olika materialen samt a identifiera hur vi kan minska negativ miljöpåverkan under hela korgens livscykel. Vi kommer a göra liknande analyser för fler produkter i vårt sortiment. Sedan är vår förhoppning a vi med den datan kan generera fram LCA för alla våra artiklar. Analysen kan hjälpa oss a : 1. Förbä ra produktdesign för a minska avfall och energiförbrukning. 2. Välja mer hållbara material eller processer. 3. Kommunicera miljöfördelar till kunder och intressenter. 4. Hjälpa konsumenter a göra medvetna val. Hej Kalle Tibra , vd och delägare, vilka stora utmaningar och möjligheter ser du inom hållbarhetsområdet för Nordiska Plast just nu? Vilka hinder och vilken framtidspotential finns det? När vi certifierades enligt ISCC PLUS (Inter- national Sustainability and Carbon Certification PLUS SYSTEM) år 2018 för fossilfri polypropen, var det bara e företag till som hade certifieringen i Sverige. Vi var definitivt först på konsumentprodukter i Skandinavien. Nu är 65 procent av alla burkar för matförvaring som vi levererar till våra största nordiska kunder tillverkade i 100 procent fossilfri plast. Polypropenen vi använder är framställd enbart av förnybara råvaror av till exempel vegetabilisk olja och rester från trä- och livsmedelsindustrin. Inga grödor från odlingsbar mark används vid plas illverkningen varför den inte konkurrerar med livsmedelsförsörjning. Självklart är plasten spårbar genom hela tillverkningskedjan – från restprodukt till matburk. CO2-ekvivalent/ kundkorg (g) Nyvara Sverige: 1 000,8 Återvunnet material Sverige: 361,2 Nyvara Asien: 1 328,8 Miljömässig hållbarhet
Vi jobbar med långsiktighet och magkänsla. Rubriken är e citat ur en intervju på sidan 16 med Fredrik Tibra , inköpschef och delägare. Det är en strategi som har fungerat bra sedan familjen Tibra köpte Nordiska Plast 1973. Vi är e av Sveriges 51 företag som ha trippel A längst. Med god ekonomi och planer a växa kunde vi 2023 bland annat inviga en tillbyggnad av fabriken på 3 150 kvm. Då de a är vår första hållbarhetsredovisning har vi ännu inte sa några ekonomiska hållbarhetsmål. Våra mål kring miljö hi ar du på sidan 22. Ekonomisk hållbarhet Ekonomisk hållbarhet Murbrukshink 17L: Vi brukar säga a våra produkter inte bara är hållbara, utan a de är hållbara också. Med det menar vi a de är hållbart tillverkade men a de även håller för tu slitage. Det gör definitivt våra murbrukshinkar. 12 nordiskaplast.se Sedan 1956 Made in Sweden Hållbarhetsredovisning 2023
Hållbarhetsredovisning 2023 nordiskaplast.se 14 Sedan 1956 Made in Sweden Den nya byggnationen har generösa fönster, vilket ger lokalerna betydelsefullt dagsljus och en fin utblick mot naturen. Vidare är det extra tilltaget med isolering i taket och en stomme som är förberedd lastmässigt a klara solpaneler. I dagsläget valde vi dock a inte installera fler solpaneler utöver de 4 000 kvm som installerades år 2020. I stället investerade vi 9 Mkr i en processkylanläggning, vilken ger oss översko svärme till uppvärmning. Processen med tillbyggnaden – från idéskiss till projektledning – g ordes i samarbete med Accent Arkitekter, där vi höll både budget och tidplan samtidigt som vi kunde ägna oss åt vår kärnverksamhet. En ekonomiskt hållbar designstrategi Smålänningen och entreprenören Sven Lundh, framliden vd för möbelproducenten Källemo och initiativtagare till konsthallen Vandalorum, sa en gång a god formgivning ska tåla ögats slitage. Nu vill vi inte på något vis jämföra våra bruksprodukter med Källemos fantastiska möbler, men vi vill ändå påstå a vi vinnlägger oss om a designa våra produkter för a tåla både ögats och användandets slitage. För vad är det för idé a tillverka produkter som är nästintill outslitliga, om människor ändå vill byta ut dem för a designen inte åldras med värdighet? En del av vår design har både 40 och 50 år på nacken, men produkterna håller fortfarande en stark och framskjuten position på marknaden. Det ser vi som e bevis för a vi har en hållbar och kostnadse ektiv designstrategi. Med tillbyggnaden har vi 17 000 kvm varav 14 000 kvm är uppvärmd och 3 000 kvm är kallförråd i tält. Möjlighet a expandera Våren 2023 hade vi nöjet a få inviga vår nya tillbyggnad på 3 150 kvm med lageryta och utlastning för a säkerställa en växande verksamhet. Tillbyggnaden ger oss en förbä rad logistik, möjlighet a expandera produktion samt en multiarena för idro och evenemang till vår personal. Varumärkets visuella u ryck är nog så viktigt för a behålla företagets position och konkurrenskra på marknaden. U rycket och identiteten måste följa med sin tid för a kännas angelägen i både kund- och konsumentled. För något år sedan började vi tycka a vår logotyp och grafiska profil, som hängt med oss i många år, behövde en uppdatering. Vår visuella identitet hade helt enkelt inte samma känsla som företag, produkter och annat material. A inte göra en uppdatering var en finansiell risk vi inte ville ta. En viktig investering i varumärket I vår nya logotyp har vi tagit med oss vår karaktäristiska gula färg och skapat en logotyp och e visuellt u ryck grundat i industri och nordisk design – precis det Nordiska Plast är, en hållbar nordisk designindustri.
Sedan 1956 Made in Sweden Trygg tillväxt med kreditbetyg AAA Vi har ha förmånen a få växa kontinuerligt och omsa e år 2023 drygt 235 Mkr, en ökning från föregående års omsä ning som var 213 Mkr. Med leveranser av drygt 50 000 pall med produkter om året till framför allt detalj och dagligvaruhandeln i Norden, tror vi på en förnu ig tillväxt där vi kan fortsä a serva våra kunder med korta ledtider som en trygg leverantör med svensk tillverkning i e familjeägt bolag. Vår stabila ekonomi ger oss en ekonomisk bas med möjligheter till förnu iga framtidsinvesteringar och tillväxt. Vi fick trippel A 1991. Det gör oss till e av de 51 svenska bolag, av totalt 670 186, som ha betyget längst. 3,1 % 2023 4,5 % 2022 5,2 % 2021 Sjunkande sjukfrånvaro Vi arbetar kontinuerligt med trivsel, frisk- och hälsovård, samt erbjuder sjukvårdsförsäkring till hela personalen. Vilket vi hoppas påverkar sjukfrånvaron positivt. Hi a trycklu släckor Naturligtvis en liten detalj i Nordiska Plasts ekonomiska hållbarhet, men dock en viktig sådan – sökandet e er läckande trycklu . Läckande trycklu är e problem i många industrier och kan ge stora energiförluster. Då trycklu är relativt dyrt och energikrävande a framställa, innebär varje enskild läcka e slöseri och en onödig miljöpåverkan. Vi utsåg därför under 2023 en av våra medarbetare som ansvarig för a hi a och åtgärda läckor. Hållbarhetsredovisning 2023 nordiskaplast.se 16 ”Vi är skickliga på a ta fram produkter som funkar bra och lever länge på marknaden och hos konsumenterna. Det om något är hållbart.” Ekonomisk hållbarhet – Vissa inköp av material är självklart lite dyrare för a det ska vara hållbart, men vi får också ut mer för produkterna. Det får kosta lite a vara hållbara. Våra kunder vet vad de får av oss och a vi kontinuerligt jobbar framåt med hållbarhetsfrågorna. Det ger dem trygghet och de slipper vara oroliga. Vi hoppas a kunderna uppfa ar och uppska ar oss som den lokala och trygga leverantör vi är. Sedan är ju arbetet med a spara och skapa egen energi rena sedelpressen. När vi investerar en halv miljon i nya LED-lampor på lagret, sänker vi energiförbrukningen och kan snart räkna hem investeringen. Spelar det någon roll för hållbarheten a ni är e familjeföretag? – Hade inte vi se a familjen ska driva de a på lång sikt utan a Nordiska Plast skulle säljas om exempelvis fem år, hade vi ju inte tagit investeringarna. Men vi ser allt långsiktigt för då blir det bra över tid. Är vi stolta över vad vi gör är det stor chans a våra medarbetare blir stolta och så smi ar det av sig på kunderna som blir nyfikna. Hur bedömer ni finansiella risker och möjligheter kopplade till hållbarhetsfrågor? Ser ni till exempel a regeländringar, resursbrist eller ändrade konsumenta ityder kan komma a påverka er? – I framtidsspaning är vi kanske inte bäst klassen, och budget gör vi inte. Vi jobbar med långsiktighet och magkänsla. Vi ti ar på föregående år och gör det ännu bä re. Men kanske måste vi börja göra budget även om det hi ills har gå bra utan. För oss handlar det mycket om sortiment och priser, a vi ligger rä där. En del uppfa ar oss kanske som lite tröga i vår utveckling av sortimentet, men vi är skickliga på a ta fram produkter som funkar bra och lever länge på marknaden och hos konsumenterna. Det om något är hållbart. Hej Fredrik Tibra , inköpschef och delägare, hur påverkar hållbarhetsarbetet ert ekonomiska resultat på kort och lång sikt? Vilka är de långsiktiga ekonomiska fördelarna med a investera i hållbara tekniker och processer?
Hållbarhetsredovisning 2023 nordiskaplast.se 18 Sedan 1956 Made in Sweden Skapa förutsä ningar för god hälsa på arbetsplatsen. Social hållbarhet handlar i grund och bo en om a arbeta för e samhälle där mänskliga rä igheter uppfylls. Det vi kan göra som e mindre företag i Småland är främst a stå för sunda värdering och se till a våra medarbetare har det bra – oavse kön, religion, etnicitet eller sexuell läggning. Vi hjälper även organisationer och föreningar både ekonomiskt och med produkter. Då de a är vår första hållbarhetsredovisning har vi ännu inte sa några sociala hållbarhetsmål. Våra mål kring miljö hi ar du på sidan 22. Social hållbarhet Social hållbarhet Vi var pionjärer som en av de första tillverkarna av plastkorgar i början av 1960-talet. CO belastning för kundkorgar blir mindre än häl en när man väljer korgar i återvunnen plast jämfört med en i nyvara.
Hållbarhetsredovisning 2023 nordiskaplast.se 20 Sedan 1956 Made in Sweden En multiarena till medarbetarna När vi förra året byggde till för a få större lager och ytor för in- och utlastning, passade vi även på a skapa en multiarena för alla medarbetare. – Vi la e sportgolv från Bergo Flooring och sa e in en innebandyrink. Så nu finns det plats för innebandy, bordtennis, badminton och massa annat kul, mi i fabriken för våra medarbetare, berä ar Fredrik Tibra , inköpschef och delägare. Arenan har stora generösa fönster med e härligt inflöde av dagsljus och en fin vy mot naturen och de närliggande vackra tallarna. Nordiska Plast erbjuder även bastu och gym. – Vi måste ta hand om vår duktiga personal. Dessutom behöver vi alltid a rahera nya duktiga medarbetare, säger Fredrik. Social hållbarhet Trygghet och hälsa A våra medarbetare mår bra, känner sig trygga och vill stanna hos oss är viktigt. Därför erbjuder vi dem bland annat: • Sjukvårdsförsäkring • Friskvårdsbidrag • Bidrag till personalklubben • Multiarena • PSA-test • Massage 66 % Män 34 % Kvinnor Könsfördelning 2023 Vi ligger något över sni et för antalet kvinnor som arbetar inom industrin. Av vår ledningsgrupp på sju personer var två kvinnor 2023. För fyra år sedan var det noll. Livsviktigt a mäta PSA Utöver hälsokontroller och sjukvårdsförsäkring, erbjuder Nordiska Plast alla manliga medarbetare (66 procent) a ta PSA-prov vid varje hälsokontroll. Sedan man började har två medarbetare tack vare testerna upptäckt prostatacancern i tid, och långt många fler har sluppit a gå runt och oroa sig. Nordiska Plast har en mycket aktiv personalklubb. Företaget stödjer klubbens ekonomi genom a bidra med samma summa som respektive medlem betalar. På så vis har klubben byggt upp en god ekonomi till såväl bowlingkvällar som resa till Berlin. Vår övertygelse är a ju mer våra medarbetare lär känna varandra under andra former än arbetet, desto säkrare, bä re, tryggare och roligare blir arbetet. För oss handlar social hållbarhet om a vi mår bra både på jobbet och hemma. Då är det viktigt a värna om lokalsamhället där de flesta av oss bor, lever och verkar. Därför sponsrar vi e flertal idro sföreningar med hjärta och engagemang i bygden. Utöver de a bidrar vi bland annat till Lions, Barncancerfonden, Ronald Mc Donalds hus, Rosabandet och Kvinnojouren som vi tycker gör viktiga insatser för samhället. Ingen plast i havet Den ideella organisationen The Ocean Cleanup har som primärt mål a städa upp den mest kända skräpansamlingen i världshaven, The Great Pacific Garbage Patch, mellan Hawaii och Kalifornien. Sopområdet har en hög koncentration av drivande plastfragment, kemiskt avfall och andra sopor som har fångats in av strömmarna. Organisationens mål är a eliminera 90 procent av all havsplast till år 2040 Det tycker vi är e bra mål. Plast ska inte ligga i havet. Den ska användas och återanvändas. Därför stö ar vi The Ocean Cleanup med ekonomiska medel. Matlådor – en hjärtefråga Värmestugan Helsingborg är en ideell förening som har gratis matservering för behövande. De hörde av sig till oss då de behövde matlådor. Kanske e av de enklaste sponsringsbesluten vi har tagit. Vad är det bästa med di arbete? Fri och många olika arbetsmoment så det blir inte monotont Vad är hållbarhet för dig? Det ska hålla längre än 10 år Vilken av Nordiska Plasts produkter skulle du inte kunna vara utan? Hink 10L. Vad gör Nordiska Plast till e bra företag? Vi är bra på kvalité inom alla områden. Vad är hållbarhet för dig? En liten grej som a ha med sig en egen kundkorg till a ären. A vi försöker få fler kunder a välja fossilfri eller återvunnet. Vad gör Nordiska Plast till e bra företag? Familjärt och alla hjälps åt. Det satsas väldigt mycket och man är inte rädd för förändringar. Vad är det bästa med di arbete? Alla är snälla. Vad är hållbarhet för dig? För a vara e bra företag måste alla göra si jobb bra, vara konsekventa och inte göra några misstag. Vad gör Nordiska Plast till e bra företag? Måna om sin personal, framåt i tiden och tänker på miljön. Vilken av Nordiska Plasts produkter skulle du inte kunna vara utan? Många, men mest skärbrädan. CERTIFICATE OF APPRECIATION GRATEFULLY PRESENTED TO A donation of ________ has been made in your name by __________________ Thank you for contributing to the largest cleanup in history. Thanks to you we can take even more plastic out of the ocean! Track the progress: theoceancleanup.com/dashboard/ Nordiska Plast AB 150 EUR/month Nordiska Plast AB Bowling eller Berlin? Insatser för samhället Ann-Charlo e Ljung lagermedarbetare Justin Binh Nguyen operatör Ulf Andersson säljare August Gunnarsson inköp Mikael Davidsson operatör
Sedan 1956 Made in Sweden Hållbarhetsredovisning 2023 nordiskaplast.se 22 Förbrukad och producerad energi 2021 2022 2023 Elförbrukning (kWh) 4 521 650 4 434 692 4 602 719 Energianvändning / kg råmaterial 1,07 1,020 1,010 Förbrukat kg ECO material 952 626 1 221 186 Andel ECO-material (%) 19,8 21,92 27,04 Brännbart avfall (ton) 24,76 14,82 6,45 Antal Kg ISCC material sålda 142 833 245 079 360 738 Medarbetare Sjukfrånvaro (%) 5,2 4,5 3,1 Antal år anställda ET ET 12 Könsfördelning Kvinnor ET ET 24 Män ET ET 45 Miljödata kWh/ kg Råmaterial 1,9 1,7 1,5 1,3 1,1 0,9 0,7 0,5 1998 99 00 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 Solpaneler 4 000 kvm Ny kylanläggning Minskat 44 % Uppstart E-kra (räknas ej av på förbrukning 1 GWh, 25 % av vår förbrukning) Ny kylmaskin Första elmaskinen Stor tillbyggnad ISO Cert Elförbrukning över tid Diagrammet ovan visar kurvan över vår elförbrukning och större händelser som påverkat förbrukningen genom åren. Vårt mål är a sänka förbrukningen y erligare 10 % genom a satsa på maskinutbyte, fortsa övergång till LED- och närvarobelysning, återvinning av kompressorer med mera. Hållbarhetsmål Minska elanvändningen per kg bearbetad råvara: Sedan vi ISO-certifierade oss för kvalitet och miljö har vi minskat från 1,78 till 1,02. En minskning med 43 procent. Målet är a passera 50 procent år 2025. Återvunnet: Vi tar vara på allt spill i fabriken, maler ner det och använder till nya produkter. Vi köper även in produkter tillverkade i återvunnet material. Totalt använde vi 2016 cirka cirka 500 ton, 2021 blev det 836 ton och 2022 var det 952 ton. Dessutom användes 245 ton fossilfri ISCC-material, vilket tillsammans motsvarade 25 procent av vår totala användning. Målet är a år 2027 använda 50 procent återvunnet eller fossilfri material. Vi fortsä er våra investeringar i modernare och mer energie ektiv teknik och byter ut maskiner för a minska vår energianvändning. Mål: Minskad energianvändning. Genom återvinning av översko svärme är vi idag självförsörjande på uppvärmning av våra lokaler. Men det går a göra energiåtervinningssystemet ännu smartare. Det ska vi göra. Mål: Smartare energiåtervinning.
Du har säkert ha en produkt från Nordiska Plast i handen. Det kan vara kundkorgen i varuhuset, en snygg smart förpackning för hemmet, en back för redskap i garaget eller klok förvaring på företaget. Vi är e familjeföretag i Gislaved som har utvecklat, tillverkat och marknadsfört olika plastprodukter sedan 1956. Nordiska Plast AB | Borrgatan 6 | SE-332 35 Gislaved | Sweden info@nordiskaplast.se | + 46 (0)371 - 58 61 00 | nordiskaplast.se
www.toxicmags.seRkJQdWJsaXNoZXIy MTg2NTc0OA==